torsdag 7 maj 2015

Maria testar marklyft!

Idag testade jag nåt nytt. Men först testade jag nåt gammalt. Jag sprang 7 km i behagligt tempo.
Det var trevligt. 
Stumma vader och hälsenor, men hej, det är ju vardagsmat nu för tiden.

På kvällen gick jag ettspecialpass på Friskis. Det gick ut på att lära sig göra marklyft. Dvs greppa en skivstång och lyfta upp den från golvet.
Inte så enkelt som det låter.

Min kompis ville ha sällskap så jag bokade in mig. Själv var jag mest peppad på att få lära mig någonting nytt. Jag gillar kurser, undervisning och sånt. 
Men det visade sig faktiskt vara riktigt kul att lyfta tungt! 

Det var skitmycket teknik som skulle vara rätt innan det ens var aktuellt att lyfta minsta lilla. Fötterna, smalbenen(!!!), knäna, låren(!!), rumpan(!!!!), svanken, magen, ryggen, axlarna, bröstet och huvudet skulle med millimeterprecision (nästan) vara rätt. Svårt, svårt. 
Sedan skulle man andas rätt och spänna sig rätt. Och lyfta rätt.
Grejen var att all denna teknik var ju kul. Och jag kände att om jag får till den här tekniken så kommer jag kunna lyfta riktigt tungt. Det var en grym känsla! 

Jag var inte superstark, har en del att jobba på, men jag tog 65 kg vilket är lite mer än min kroppsvikt. Det där med kroppsvikt är tydligen ett rätt viktigt mått när man lyfter.
Det var inte nåt snyggt lyft,  60 kg var bättre genomfört men skit samma - 65 kg är mitt första pers i marklyft och jag är både svinnöjd och taggad på att förbättra mig.

Det gick ju också väldigt snabbt. När du lyfter så mycket du orkar är lyftet över på några sekunder, kanske en minut. Lite skillnad mot långdistanspass på tre mil... 

Imorgon ska jag vila (men jag har ju mitt eget pass på kvällen) för antingen har jag redig träningsvärk eller så är det gubbvaden som spökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar