lördag 1 mars 2014

Lördagsjogga - en extremsport

Gråmulet, 3 plusgrader och så mycket dis att man inte vet vad som är regn och vad som är luft är kanske inte ett väder som generellt sett klassas som ett av de bättre. Men jag tycker att det är perfekt.

Jag sprang kring Sisjön idag. Jag var där en del och badade när jag var yngre och har sprungit 2,5 km-slingan runt sjön någon gång vartannat år sedan jag var 15.
Jag har dock aldrig tagit mig till grannsjön. Det var ju så otroligt långt dit.
Men idag var det dags. Oxsjön väntade.


Det var inte på något sätt otroligt långt att runda Oxsjön. Allt som allt skulle det bli precis under milen.

Något som var mer oväntat var alla skyltar som började dyka upp så fort jag vikt av från Sisjön. På träd efter träd satt skyltar som varnade för LIVSFARA. Jag hade inga större planer på att avvika från stigen så jag var inte så orolig. Men visst, plötligt blev lördagsjoggen lite mer av en extremsport.


Turen runt sjöarna fick mig att tänka när jag bodde i Kalmar och sprang på Stensö. Plötsligt kom bild efter bild upp i huvudet. Det är fina spår där på Stensö. Då sprang jag från min studenlägenhet i stan, söderut, förbi Kalmar slott, längs med vattnet och ner till Stensö. Skulle vara kul att komma tillbaka dit nu när jag är lite mer van vid att springa.




Det var roliga vägar i Sisjön, lagom kuperade och krokiga. Jag tycker ju även att det är fascinerande med alla nedblåsta träd, stora stenar och rotvältor. Men men, sånt har man inte så mycket tid att kolla på.

När jag nästan kommit runt båda sjöarna stod min gps på 8.38 km. För kort. Jag skulle ju springa en mil - minst.
Jag vände för att ta en omväg för att dryga ut rundan. Då hamnade jag på ett elljusspår jag inte ens visste fanns. Jag förstod inte vart det ledde eller hur långt det var. Jag tänkte att om jag fortfarande inte visste var jag var efter 2 km så skulle jag vända.

Ganska snart mötte jag promenerande par med barnvagn och joggande medmotionörer och allt tydde på att det skulle vara en hyfsat kort vända.
Mycket riktigt, dryga 2 km senare var jag tillbaka vid startpunkten och återigen fick jag ta en extrasväng för att landa på ett jämnt antal km.


12 km blev det totalt. Jag stretchade min oerhört träningsvärkande kropp.


Sedan åkte jag till Plantagen och köpte halva affären. Borde ha tagit med mig något sorts ombyte, eller åtminstone en jacka. Kall och svettig köpte jag en pelargon, en kalla, en orkidé, en murgröna, en timjan och 3 knippen tulpaner.


Överlag: sega ben och en kropp som en heffaklump med ändå en grymt skön känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar