torsdag 1 maj 2014

Upp till kamp

Första maj borde man ju fira med ett riktig kamp-pass. Det gjorde inte jag. Jag hade siktat in mig på Rådasjön runt. Har bara sprungit delar av rundan tidigare, men idag var det dags. 12 natursköna km låter ju rätt gött.

Vädret var soligt men oplanerat kallt. Fick vända i trappen och ta på mig en nöd-buff. Tur det, annars hade jag förfrusit halsen.


Rådasjön ligger mellan Mölnlycke och Mölndal och det är en ganska knixig runda runt. En hel del tvära vändningar och jag sprang lite fel nån gång eller två. Det är välskyltat, men första gången är alltid lite snurrigt. Men fint var det.




Just här vid vattnet blev det väldigt tydligt att jag haft vinden i ryggen runt första halvan av sjön. En sådan medvind som gör att man inte fattar att det är blåsigt förrän man plötsligt står där med vinden i nyllet och det går (små) gäss på sjön.

Förvånansvärt mycket av rundan var asfalt och bostadsområden. Lite tråkigt, men bra för att få upp snittfarten. 


Det blev en skön tur som jag gärna vill springa snart igen - och slippa glo som en galning efter skyltarna.

Jag har tänkt mycket på politik på mina senaste springturer. I år kändes det väldigt viktigt att gå med i första maj-tåg. Främlingsfientligheten, rasismen och avsaknaden av tolerans sprider sig på våra gator och har platser i vår riksdag. Det var härligt att se alla människor som stod upp för jämlikhet och solidaritet idag. Yeah! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar