lördag 30 november 2013

En runda, tre kommuner

I våras skrev jag om att springa till Mölndal, grannkommunen söderut från Göteborg. Det var en kort och mycket behaglig omväg i en vårvarm skog.

Idag sprang jag till Mölnlycke, dvs grannkommunen Härryda som ligger österut. Det blev 15 backiga km och jag fick faktiskt ihop totalt tre kommuner: Göteborg, Mölndal och Härryda.

En grådassig sista november är på något vis inte lika lätt att älska som en solig majdag. Men samtidigt är nollgradigt rätt skönt tycker jag, det är ju faktiskt jättejobbigt med en gassade sol så att det hettar sådär obehagligt på alla fronter så att man funderar på om huvudet kan börja koka.
Men tja, den sortens hetta drabbas Sverige kanske inte av superofta.

Jag sprang genom slottsskogen, förbi Sahlgrenska och mot Mölndal. Det innebär en lååång uppförsbacke och sedan en minst lika lång nedförsbacke. Sedan fortsatte det i samma stil. Uppför uppför uppför, nedför nedför nedför. Och om igen.
Väl i Mölndal kändes det rent mentalt som att jag hade sprungit långt, men jag hade nog bara fått ihop 6-7 km.

Kom ner vid lackarebäcksmotet, sprang över motorvägen (på en bro) och upp mot Stensjön.
Längs med vattnet, upp upp ner ner, och ut till helenevik. Man hade säkert kunnat springa på någon stig ibland, det borde finnas där bland alla hus, men jag höll mig på trottoaren.

Förbi hästarna och längs med den festliga motorvägen mot Borås. Men vid det här laget är jag bara några km ifrån målet och då gör det inget om utsikten är mest asfalt.

När jag passerat Mölnlyckeskylten kollade jag på klockan och beräknade att jag borde vara framme strax efter 14 km.
Eftersom jag inte vill avsluta på ojämna nummer bestämde jag mig för att stanna först efter 15 km.
Det blev några konstiga kringelikrokar för att får ihop rätt antal meter. Med facit i hand hade rutten nog landat på ganska exakt 14 km. Men 15 är ju en snyggare siffra så det känns bra ändå. Hehe.

15 km är inte superlångt, men det känns faktiskt grymt att springa till ställen jag alltid tagit bussen till tidigare.

Har ganska lite träningslust över lag, men hittills har jag sprungit 7+7+7+15 = 36 den här veckan.
Mitt lätt tvångsmässigt förhållande till siffror säger mig att jag kommer vilja få ihop minst 4 km till...

En bra bild på mig vid Sahlgrenska. En halv backe down, hundrafemtioelva to go.

I Mölndal. Dryga 9 km kvar till Mölnlycke (men min väg är lite kortare än den som skyltas.)

Stensjön. Fin.

Yeah!

Framme! Stretcha!

1 kommentar: