söndag 23 juni 2013

Över två broar

Söndag och redo för ett längre pass. Jag har ju faktiskt gjort ett schema för hur långa mina långpass ska vara, vecka för vecka. Eller tja, det är min kille som gjort det. Även om jag tränat en del i mina dagar, även tränat andra för den delen, så har han betydligt mer koll på det här med att springa. Om han däremot skulle vilja lära sig stå på händer, gå ner i spagat eller göra en flickis kan jag göra ett schema åt honom.

Tillbaka till ämnet.
Jag har ett schema, det ökar successivt men varannan vecka är långpasset lite längre, varannan vecka lite kortare. Det kommer märkas mer när passen blir längre och kilometerskillnaden blir större. Idag stod det 16 km på schemat. Om två veckor blir det 18, men nästa vecka blir det 14.

Jag hade en alldeles extra oinspirerad dag, och bestämde mig för att springa över Göteborgs två broar: Älvsborgsbron och Göta älvbron.
Innan jag stack iväg tog jag på mig min mest självlysande tröja och tog kort på mig själv i köket. 


Det var en lustig idé att springa just brorundan. Den är en av de tråkigaste rundorna jag vet. Broarna är jobbiga och sträckorna mellan broarna (framförallt hisingssindan) är tråkiga. Men det är ändå en bra runda, jag slipper tänka ut kringelikrokar som ska få rundan att bli lång nog. 
Först kom jag till Älvsborgsbron, känd från Göteborgsvarvet. Stannade på toppen och tog en snabb bild av utsiken. Hamninloppet.



Sedan ångade jag på så gott jag orkade längs med Hisingen. Göteborgsvarvet går längs med vattnet, men själv håller jag mig till cykelbanan som går lite längre in. Efter att ha hojat den vägen en miljon gånger till jobbet så sitter det i muskelminnet. Svänga av känns jobbigt. 

Sen kom bro nr 2. Snabbt bildstopp för ytterligare lite utsikt. Men åt andra hållet. Hamnutloppet om man så vill. Man ser ju knappt broarna på bilderna, det är trots allt en bit emellan dem.


Så småningom kom jag hem, men retligt nog hade jag bara sprungit knappa 15 km då. Det var bara till att fortsätta runt kvarteren och stirra på gps:en för att komma upp i de bestämda 16. 

Känner mig nöjd med veckan, efter slappeveckan i grekland har jag denna vecka sprungit 6 av 7 dagar. Två av dem var fortfarande på charterresan, och denna helgen har det varit midsommar. Sammanlagt fick jag ihop 55 km. 

Imorgon börjar jag på ett nytt jobb. Kan bli spännande att få ihop träningen innan jag fått in arbetstidsrutinen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar