måndag 10 juni 2013

Mot mitt första maraton

Jag har precis anmält mig till mitt första maraton. Det blir Amsterdam den 20 oktober. Jag är van vid att träna, men har aldrig egentligen satsat på någonting. Ett maraton gör man dock inte bara sådär.

Igår sprang jag alingsåsloppet, 10 km på 51.42, och jag förstår inte hur jag någonsin skulle kunna bli snabbare. Jag sliter ju som ett djur de där kilometrarna. Jag är alltså inte, ännu, någon supertalang. Men eftersom det ska springas maraton i oktober är det nu jag börjar bli lite målmedveten. Kanske kommer min mil bli snabbare på köpet.

Förra veckan började Träningen. Har varit mer eller mindre skadad hela vintervåren, överbelastningar har fått mig att kötta spinningpass istället för att mata kilometrar. Sedan maj har jag dock trappat upp springandet försiktigt.

Förra veckan såg ut såhär:
måndag: ca 8 km ink backintervaller. (Jag DÖR vad jobbigt det var, var på riktigt på väg att kräkas efter ynka tre vändor. Blev ej fler efter det.)
tisdag: 8 km
onsdag: spinning
torsdag: vila
fredag:  första långpasset! 16 km.
lördag: Flex
söndag: alingsås stadslopp 10 km.

42 km.
Hah!
Ett maraton utspritt på en hel vecka.

Min fot krånglar fortfarande. Efter ca 8 km vill en inte vara med mer. Men jag ska visa vem det är som bestämmer.
Snart ska jag ut och ränna i dödsbacken igen.

1 kommentar: