fredag 23 januari 2015

Grubblande: hur göra för att få tid/motivation att räcka till?

Det är jättesvårt att få ihop tiden. Jag behöver börja med transportjogg på något vis igen.Det är stört omöjligt att jobba en hel dag, ofta nån extra timme också, sätta sig på bussen som är varm och mörk i 40 min, komma hem, det är kolmörkt, jag är hungrig och trött. Att jag då ska tagga igång på att gå ut och springa? Dessutom i riktigt trökig asfaltsmiljö? Näe. Jag pallar inte. Det funkar troligtvis betydligt bättre när det inte är lika mörkt, även om asfalten kommer vara lika trist. 

Har aldrig varit förtjust i morgonträning så att jag skulle springa innan jobbet är inte heller något förstahandsval. Då är det dessutom ändå mörkt. 

Kontenta: hur jag än gör kommer jag att behöva springa på tråkig asfalt i mörkret. Då kan jag lika gärna transportera mig samtidigt. 

Om en månad kommer jag inte ha något jobb, då kan jag springa när jag vill. Men jag hoppas och tror att jag kommer ha en ny arbetsplats snart och då har jag samma "problem" igen. 

Dessa funderingar får mig återigen att överväga en löparklubb. Dels för att man då bokar in träningen, håller tider och tränar i grupp (vilket känns motiverande en årstid som denna) men även del för att man får omklädningsmöjligheter i Skatås. Det skulle vara bra.

Det är inte lätt det här. Jag har varit bortskämd med varierande rundor runt knuten, men jag förstod inte riktigt hur bra det var. Men det fanns helt andra möjligheter till variation. Varje väderstreck innebar skilda intryck. Slottsskogen, in till stan, runt Majorna, till tjusiga Långedrag eller förortiga Frölunda, pittoreska änggården, backiga änggårdsbergen, över broarna till Hisingen eller bara till båten för att komma till jobbet. Än så länge har jag inte fått ihop någon liknande variation här. Men det kanske kommer med tiden. 

Jag har gjort upp ett träningsschema. Jag smiter liksom ifrån löpningen, vilket jag tycker att jag får när vädret är allt för bedrövligt, men inte för ofta. 

Imorgon fredag är det vilodag. Hehe. Bra planerat av mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar