tisdag 16 september 2014

Mina första tabataintervaller

I söndags tränade jag ett skivstång/spinning-pass på Friskis. Helt i linje med min plan att få in mer styrka i min vanliga träning. Jag sysslar ju i stort sett endast med konditionsträning, dessutom ensidig sådan, och jag har fått en aha-upplevelse om att jag behöver stärka kroppen så att jag pallar träna för exempelvis ett maraton.
På skivstångspasset tränar man med vikter vilket alltid ger mig en djävulsk träningsvärk. Måndagen gick därför i passivitetens och tvättidens tecken.

På tisdagen däremot skulle jag bli av med min träna-intervaller-i-grupp-oskuld.
Jag och min kompis Kicki hade bestämt att vi skulle vara med på Friskis kvalitetspris. Jag blir liksom nervös när jag ska testa nya saker. Jag blir orolig att jag inte kommer att klara det, att jag ska vara överlägset sämst och att de andra ska tycka att jag är jobbig som är långsam.
Det är ju helt sjukt att jag trissar upp mig på det viset. Ingen skulle väl bli sur för att jag springer långsammare? Framför allt inte på Friskis där alla är välkomna, det finns ju inga krav på förkunskaper. 
Nä. Men jag var jätteuppstressad ändå. 
Vi utgick från Friskis Majorna och sprang över Älvsborgsbron som uppvärmning. På hisingesidan körde vi superkorta, men många intervaller. I tabatastil sprang vi 20 sekunder åt ena hållet, vilade 10 sekunder, kutade tillbaka igen 20 sekunder . Kort av allt. Sammanlagt genom förde vi 8x5 intervaller. Efter varje avklarade åtta vilade vi en minut.
Det var jobbigt i början då man hade en miljard intervaller kvar, men det gick snabbt och var till och med kul att avverka den i rasande tempo. 
Det var svibjobbigt men kul. Det hjälpte att göra det i grupp. Skulle nog inte kämpat på samma sätt om jag var själv.
Efter alla intervaller sprang vi tillbaka över bron. Jag borde haft en kamera med mig för det var fantastiskt väder. Men jag hade ingenting, ingen kamera, ingen vattenflaska, ingen mobil.
Det var helt ofarligt att testa. Jag var inte långsammat, inte snabbast. Det en riktigt gammal gubbe som inte gjorde många knop, men var väldigt imponerande ändå :) 
Nästa vecka ska de springa i backe. Oklart om jag vågar mig dit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar