söndag 7 september 2014

14 km och idyll overload

Idag var jag på't igen. Kommer säkert straffa sig men skit samma. Jag vill ju springa.

Hade tänkt springa Rådasjön runt, men det skulle vara ett lopp på just den sträckan och jag var oerhört osugen på att springa in i ett gäng lopplöpare. Nä, jag vill vara ifred när jag springer.
Därför satsade jag på en helt ny runda, finnsjön runt. Jag har aldrig varit vid Finnsjön i Mölnlycke, har aldrig heller varit i områdena kring Finnsjön så det blev att studera kartan och hålla sig till de stora vägarna.


Det var ca 4 km dit, asfalt och villaområde. Trevligt om än lite längre än jag trodde. Finnsjön var fin och en kuperad bana.

Det var en massa svamp i vägkanterna. Jag kan ingenting om svampar men den röda flugsvampen är ju hypnotiserande fin. Jag kan bli helt knockad av naturen när jag springer. Kanske är det någon sorts överdos frisk luft, motion och d-vitamin. 


Fick tipset att springa varvet motsols, annars var det lätt att springa fel. Jag lyckades ändå tro att jag sprungit fel...

Efter kanske 2 km på sjörundan hamnade man mitt i ett stugområde. Stigen försvann och man fick kryssa mellan trädgårdar.
Sedan sprang man liksom bort från sjön ett tag. Det visade sig vara ett mycket litet tag förvisso, men det vet man ju inte från början.

Här tar jag en selfie och är förvirrad.


Snart mötte jag en dam som försäkrade mig om att jag var på rätt väg. Gött! Då var det bara att mata på. 
Snart kom jag till några gårdar och allt var väldigt fint och idylliskt. 


Efter bostadsområdet visste jag att det bara var raka spåret på en stig runt resten av sjön. Skönt att slippa tänka. 
Hälsenan kändes jättestum och skorna kändes märkligt små. Det var som att fötterna svullnat en storlek sedan sist. 

Stannade till och tog bilder. Kan ju inte låta bli.
Mera flugsvamp! 


Tjusig sjö!


När jag väl hade kommit runt (inklusive några felspringningar) hade jag sprungit en dryg mil. Jag tog en annan väg tillbaka, och allt som allt landande jag på 14 km. Längsta på länge! Har nog sträckt mig lite i rumpan och min ena långtå är lite blå. Men i övrigt: toppen.
I morgon påbörjar jag en megajobbvecka så vi får se hur mycket träning det blir.
Känns skönt att ha några km i benen igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar