söndag 20 april 2014

Bonjour Paris!

Jag är i Paris, bor på ett helspejsat hotell och vaknade tidigt av mig själv (trots mycket skön säng) för att gå ut och springa. 


Ett styck spejsat trapphus, mycket färg och ultraviolett ljus. Samt ett styck manetformad lampa. 

Jag gick ut vid 08 och hade googlat jättejättemycket för att förstå exakt var uppgången till Promenade Plantee var. Den skulle tydligen ligga nära Bastille, men jag hade inte sett en skymt av den trots idogt spanande. 

Men tack vare researcharbetet sprang jag  rätt på den. Den var stängd. Öppnade kl 09 på helgen. 


Jag gjorde det enda rimliga och fortsatte längs med den. Det var också fint och dessutom mötte jag flera andra joggare. 


Snart insåg jag dock att jag inte hade någon koll var jag var, eller rättare sagt: vart jag ville. 
Promenade plantee är fin, men jag sprang ju inte PÅ den utan nedanför och omgivningen blev allt tråkigare. Jag ville ta mig till Seine och stannade vid första bästa karta.


Det hjälpte lite, men jag sprang fel flera gånger, mitt lokalsinne hänger verkligen  inte med här. Efter tusen övergångsställen och lika många tvärnitar och helvändningar kom jag fram till den: Seine!

 Då var det inte så svårt. Sprang längs med. Över en bro. Tog en selfie, 


Förbi Notre damm (som var mitt span hela tiden, där skulle jag vända). 


Över en bro till och sedan tillbaka längs med vattnet på andra sidan.


Turistande innan frukost är grymt. Det blev däremot ingen optimal runda. Orytmiskt, många stopp pga trafik och kartläsning, svårsprungen kullersten och en gång ramlade jag till och med. Men det var ändå gött. Jag blir alltid lite utomkroppslig och tänker "här springer jag vid Seine", en tanke som känns supermaffig och overklig. 

Rundan avslutades längs Canal st Martin. Sen hem till hotellet och en massa (dyr) frukost. 



Planen var att jag skulle springa Promenade plantee imorgon bitti istället, men det blir inte så. Jag har blåsor under fötterna, och inga skor att byta med. Jag får offra rundan för att ha kvar några fötter att turista med mitt resesällskap. 
Mer spring (i andra skor) när jag kommer hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar