tisdag 25 februari 2014

Ryggsäcksdjungeln

Jag letar efter en ny ryggsäck. Min förra, en från Salomon som har några år på nacken har börjat ge upp. Dragkedjan har börjat lossna på sätt som jag inte förstår hur jag möjligtvis skulle kunna laga. Efter att ha nojat bra länge över att ryggsäcken plötligt skulle gå sönder på riktigt, företrädesvis mitt på Älvsborgsbron så att allt jag knött ner sprids för vind och våg, fick jag en ny ryggsäck i födelsedagspresent. En lättviktsryggsäck från inov8. Snygg och bra, men det är för stor för mig. Den sitter inte bra.

Eftersom man nu för tiden, åtminstone jag, köper ca 90 procent av alla mina träningsgrejer via nätet kan jag inte prova ryggsäckarna. Därför siktar jag helt och hållet in mig på ryggor som är gjorde för kvinnor. Det är inte helt enkelt.

det jag vill ha:
- en väska som rymmer ca 14 liter.
- lätt
- vanliga axelband (inte västformad)
- helst inte ha vätskeblåsa
- sitta bra, dvs anpassad för en mindre rygg, smalare axlar och helst ha midjebandet i midjan, inte på höfterna.
- ha någon sorts spännband eller resår som man kan justera så att innehållet i väskan inte hoppar runt för mycket.

Visst, jag har några önskemål, men det är ju ändå ganska basic funktioner. "Axelband" liksom, jag begär inte några mirakel direkt.

På sätt och vis är utbudet högst begränsat, men det finns ändå en del olika märken och det tar en hel del researchande för att hitta något vettigt.

Jag har funderat på Osprey, ett märke som främst gör ryggsäckar för cyklister. De har kvinnoväskor, men efter att ha kollat på youtubefilmer och bildgooglat tycker jag att deras väskor har för många funktioner för mig. Det är en miljon fack och mycket plats till en stor vätskebehållare. Som jag aldrig använder. Det blir för mycket tyg, för tjockt och fluffigt.

Jag tycker om märket Nathan. Har en minimal midjeväska från dem och vill gärna köpa en flaska man håller i handen när man springer. De har en smidig och snygg lösning på en sån. Men uppenbarligen jobbar de inte så mycket med ryggsäckar. De största de har är på två stackars liter.

Och så har vi Deuter. De har en slim line som är anpassad för kvinnor. De har en massa snygga ryggsäckar, även om just slim line-väskorna inte är superroliga. Där är kruxet att jag inte hittat någon bra storlek. Bara 8, 10 eller 18 liter. Men Deuter är helt klart en kandidat.

Slutligen hittade jag en bubblare av märket Gregory. En tjejväska på 14 liter, stora funktionella fack, justerbara band, 50 procent rea på addnature. Det är en dagsturväska för hajkars, men den borde funka tycker jag. Oroar mig för att den ska vara tjock och osmidig, men tja, den verkar åtminstone väldigt prisvärd.

Jag är hopplös med sådant här, grubblar i veckor. Jag köper väl en väska lagom till jul eller nåt.
God natt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar