torsdag 24 juli 2014

Kom igen hälen!

Det har inte blivit mycket till löpning det senaste. Efter min lugna spring-och-bad-tur i Stockholm har min häl gjort ordentligt ont. Den har varit synbart svullen (om man tittat noga...) och gjort ont vid beröring och givetvis vid små springande språng.

De senaste dagarna har det dock varit enormt varmt och jag avskyr ju faktiskt att springa i sådan värme. Alltså, jag gör det, men oftast låter jag bli. Det är ju inte något jätteproblem med varma dagar i Sverige. En värmebölja håller sällan i sig mer än en dag eller två. Då kan jag ju lika gärna avvakta och springa igen när det inte är lika dödligt varmt. Jag tappar liksom livslusten när fötterna bränner, solen steker på huvudet och vindarna värmer min överkokta kropp. Men jag sprang exempelvis i Australiens sommarvärme när jag var där. Då skulle ju inte värmen passera så då fick det bli lite bastuträning. Både i Melbournes och Sydneys botaniska trädgårdar fanns vattenfontäner som man kunde rädda dig med. I Sydney fanns även jättestora fladdermöss som flög omkring om kvällarna.

Hur som helst. Hälen.

Hälen har varit dålig. Jag har cyklat en massa för att få in lite motion ändå. Men mest har jag legat som en säl vid havet.
När jag läst på internet om min smärtande häl har det låtit dramatiskt och oroväckande. Man kan ju inte lita på internet, men det var ju inte uppmuntrande läsning direkt. Många och åter många veckor krävdes tydligen för att det skulle bli bra.

Men så hände nåt. Alldeles precis när jag skulle gå och lägga mig klämde jag i vanlig ordning på hälen (gör det så fort jag kommer åt). Och det gjorde inte ont. 

Va?
Hurra!

Jag ropar inte hej ännu, det kan mycket väl vara så att min häl drabbats av tillfällig förvirring. Men den gör faktiskt inte ont.

Hoppet vänder åter! Kanske är jag på fötter innan veckan är slut iaf!


Här är en bild från Australien. Här springer jag förvisso inte men på grund av att jag råkade radera ALLA mina bilder från min hårddisk får man hålla tillgodo med det som jag lyckades återskapa. Här hajkar jag i öknen vid Urulu (Ayers Rock), ca 45 C i skuggan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar