torsdag 3 juli 2014

Jomen det är klart jag springer


Det var ju djärvt att döpa förra inlägget till "Återkomsten" och sedan inte skriva någonting på en smärre evighet. Men det var faktist en återkomst då, och jo, jag har fortsatt springa. Jag har bara haft lite sviktande blogginspiration.

När jag själv läser bloggar, framförallt träningsbloggar, tycker jag om att höra (läsa) om dagligt tragglande och bli påmind om att det finns en massa människor som pallrar sig ut dag ut och dag in. Det är inte nödvändigtvis det mest extrema träningspassen som jag läser om som peppar mig. Tvärtom. Jag blir mer taggad av "kan hen kan jag".

Likväl tröt min egen inspiration när det kom till att blogga om tragglandet. Det plus att det blev en lite kaosartad avslutning på jobbet innan semestern vilket fick mig att ta en paus från... tja det mesta.

Jag drog ut till sommarstugan, åt chips och kollade på mitt-på-dagen-tv, promenerade lite ibland och sprang lite ibland. På en av rundorna försökte jag springa en mil så fort jag orkade. Har redan förträngt resultatet. 52.30 tror jag. Efter det bestämde jag mig för att följa ett träningsprogram för att komma under 50 minuter. Jag vet en massa personer som inte är några superidrottare som springer sub 50. Jag vill också det.

Det som är lite gött med det här programmet (från Runners World) är att jag ska spring rätt långsamt på mina distanspass. Idag startade jag med 9 km i 5.45-tempo. Inte någon enorm skillnad från mitt medeltempo från när jag springer så fort jag kan, men vilken otrolig skillnad i ansträngning! Jag var knappt svettig när jag kom hem (nästan sant).
Jag gick även på ett gratispass i Slottsskogen. Det var rörlighet för löpare. Jag var visst inte så rörlig som jag trodde...

Imorgon ska jag ut på lite spontan campingssemester. Får se hur det blir med träningen, men skorna är nedpackade.

Köpte förresten precis ett par nya skor. Adidas Energy Boost. Har hör att de ska vara ganska speciella. Valde en större storlek än vanligt, kanske kan det hjälpa mig med mina skavsår. Vi får se. Men det var ju rea på dem, det är mycket rea överallt nu. Kjolen på översta bilden köpte jag för en billig peng härom dagen. Nu ska här springas med stil!

PS. Loggar mina pass på jogg.se nu för tiden. Om någon är otroligt intresserad av det.

PS 2. Jag har ju haft intentionerna att blogga, så det har blivit några dokumentationsbilder. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar