tisdag 8 juli 2014

Är det en jättedålig idé att springa i åskan?

Idag var det ju high chaparral i väderläget. Supersvettig sommarvärme byttes snabbt ut till vrålregn och åska. Jag gillar förvisso att springa i regn, men det känns ju helkonstigt att gå ut just som himlen öppnat sig och regnet är som en jättespann vatten som hälls från ovan.
Så jag avvaktade. 
Regnet avtog, men åskan mullrade fortfarande bland molnen. Är det ok att springa då eller är det suicidalt? 
Jag väntade lite till. Inte värt att riskera livet.

Sedan gav jag mig ut i bastun. Varmt och fuktigt och jag längtade efter en rejäl slut som kunde svalka mig. 
Den kom inte. Som en kompromiss körde jag in huvudet i diverse lövverk som jag sprang förbi. Mycket skönt, men man ser lite galen ut.

Jag fick korta ner dagens tur från 10 km till 7 km för att hinna till cykelverkstan där jag skulle hämta min cykel. (Skyller allt på regnet, hade inte det vräkt ner skulle jag hunnit med alla km). 

Det var riktigt segt idag faktiskt. Kanske satt intervallerna kvar i benen, kanske var det värmen som tyngde mig. Jag fick dessutom ont i hälen efter det senaste passet och det släppte (verkligen) inte medan jag sprang. 

Det var helt ljuvligt att hoppa upp på cykeln och rulla hemåt. Cykel är mitt favoritfärdmedel.

Nu vankas ytterligare en semestertripp och det är inte helt självklart hur jag ska klämma in träningen. Men det löser sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar