torsdag 25 december 2014

10 julkilometer

Nä, det blev inget igår. Jag ville verkligen, VERKLIGEN, springa, men det hanns inte. Jag är en tidsoptimist och det dök upp lite julgrejer och vips fanns ingen tid kvar. Efter en kort men intensiv depression förlikade jag mig med faktumet och hängav mig åt julmat, klappar och samkväm.

Jag sprang idag istället. 
Det var riktigt fint väder och jag hade inte nåt inplanerat på hela dagen. På gränsen mellan tråkigt och avslappnande.

Jag visste inte riktigt vilken runda jag skulle ta. Men eftersom det var minusgrader och marken var frusen kunde jag springa vid sjön där det har varit extremt geggigt innan. 

Det kändes lite bättre (dvs lättare) idag jämfört med senast. Det gick inte så snabbt för jag sprang på små stigar med mycket rötter, spänger (eller heter det spångar?) som var glashala av frosten. Men det är ju också kul att fokusera på att inte ramla. Ibland är man så illa tvungen att springa snabbt, så det blev automatiskt lite fartlek emellan åt. 

Efter 5 km kon jag fram till en tråkig väg och vände. Allt som allt blev det alltså 10 km. Väl hemma yogade jag också.
Om du gillar yogakan jag rekommendera appen yoga studio. Den kostar typ 15 kr, men är väldigt användbar. Många olika program, från nybörjarnivå upp till avancerad och de är olika långa. De kortaste är en kvart och tja, yoga i en kvart det hinner man nog faktiskt varje dag. Om man vill.

Sprang förresten i ett par julklappstajts. Ett par färgglada kompressionstajts från Intersports eget märke. Kan inte säga att jag märkte av så mycket kompression, men färgglada var dom och det är ju kul när naturen går i fyra nyanser av brungrått.

Nästa gång det är minusgrader ska jag testa att springa med en löparkjol över tajtsen. Jag fryser så om rumpa och lår när det är kallt, eventuellt är en löparkjol den perfekta lösningen. 

Så, 10 km + 30 min yoga + bada badkar efteråt med julklapps tvål blev en helt ok juldag.

God fortsättning!


En pre-spring-selfie med selfiepinnen.

Sådana där tunna lager is som man bara vill knäcka.

Färgglada tjats in action.

Rådasjön.

En selfie utan selfiepinne.


Inte mycket grönska såhär års.

Med lite god vilja kan vi säga att det är snö. Men det är nog egentligen frost.

Det är jag som är yoga girl. Hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar